Aline Siegenthaler
- Siegenthaler, Aline (2020): Authentische Dokumente in den Lernzielbeschreibungen der Fremdsprachenfächer an Schweizer Gymnasien. Qualitative Analyse unterschiedlicher Kompetenzbereiche. In: Bulletin suisse de linguistique appliquée (Bulletin VALS/ASLA) 112, 47-66.
- Siegenthaler, Aline (2021): Geschlechtergerechte Sprache. Analyse der Leitfäden für geschlechtergerechte Sprache von Schweizer Hochschulen und Universitäten. In: Babylonia 3, 80-87.
- Siegenthaler, Aline (2022): Von gendergerecht bis antidiskriminierend. Tendenzen aktueller deutschsprachiger Leitfäden für gendersensible Sprache. In: Bulletin suisse de linguistique appliquée (Bulletin VALS/ASLA) 116, 159-186.
- Siegenthaler, Aline (2024): Deutsch- und französischsprachige Leitfäden für gendersensible Sprache. Normierung und Variation in Hochschulen und Behörden. Dissertation. Genf: Université de Genève.
- Elmiger, Daniel, Aline Siegenthaler & Verena Tunger (2020): Inventar des zweisprachigen Unterrichts. Das Pilotprojekt Bern·e / Inventaire de l’enseignement bilingue. Le projet pilote Bern·e. Genève: Université de Genève, 92 S.
- Elmiger, Daniel, Aline Siegenthaler & Verena Tunger (2022a): Inventar des zweisprachigen Unterrichts in der Schweiz. Gesamtschau 2021/2022. Freiburg/Fribourg: Institut für Mehrsprachigkeit, 108 S.
- Elmiger, Daniel, Aline Siegenthaler & Verena Tunger (2022b): Zweisprachige Lehrgänge in der Schweiz: Gesamtschau 2022 und Perspektiven für die weitere Entwicklung / Filières bilingues en Suisse: vue d’ensemble 2022 et perspectives de développement / Percorsi formativi bilingui in Svizzera: panoramica 2022 e prospettive per l’ulteriore sviluppo. Freiburg/Fribourg: Institut für Mehrsprachigkeit, 36 S.
- Elmiger, Daniel, Verena Tunger & Aline Siegenthaler (2023a): Zweisprachiger Unterricht in der Schweiz. Kritische Literaturübersicht und bibliografische Datenbank. Freiburg/Fribourg: Institut für Mehrsprachigkeit, 192 S.
- Elmiger, Daniel, Verena Tunger & Aline Siegenthaler (2023b): Zweisprachiger Unterricht in der Schweiz. Eine kurze Übersicht über die Forschung – Immersion et enseignement bilingue en Suisse. Bref aperçu de la recherche – Insegnamento bilingue in Svizzera. Breve panoramica della ricerca – Bilingual education in Switzerland. A brief overview of the research situation. Freiburg/Fribourg: Institut für Mehrsprachigkeit, 86 S.
- Elmiger, Daniel, Verena Tunger & Aline Siegenthaler (2023c): Bibliografie: Zweisprachiger Unterricht in der Schweiz. Kritische Literaturübersicht zum Stand der Forschung & bibliografische Datenbank. Freiburg: Institut für Mehrsprachigkeit, 116 S.
- Elmiger, Daniel, Verena Tunger & Aline Siegenthaler (2023d): Begleitband: Zweisprachiger Unterricht in der Schweiz. Projekte, Akteurinnen und Akteure, Kontexte, Chronologie. Freiburg: Institut für Mehrsprachigkeit, 124 S.
Marie-Anne Morand
- Morand, M.-A., Watter, C. & Schmid, S. (2023). Aspiration of fortis plosives in multiethnolectal Zurich German. Proceedings of the 20th International Congress of Phonetic Sciences, 3701-3705.
- Morand, M.-A., Bruno, M., Schwab, S. & Schmid, S. (2022). Syllable rate and speech rhythm in multiethnolectal Zurich German: A comparison of speaking styles. Proceedings of the 11th International Conference on Speech Prosody, 337-341.
- Morand, M.-A., Schwab, S. & Schmid, S. (2021). Standarddeutsche Interferenzen im Dialektwortschatz Schweizer Jugendlicher: Lexikalische und lautliche Entlehnungen. Bulletin VALS-ASLA 113, 137-154.
- Morand, M.-A., Schwab, S. & Schmid, S. (2021). The perception of multiethnolectal Zurich German: A continuum rather than clear-cut categories. Loquens 7(2), e072.
- Morand, M.-A., Bruno, M., Julmi, N., Schwab, S., Schmid, S. (2020). Speech rhythm in multiethnolectal Zurich German. Proceedings of the 10th International Conference on Speech Prosody, 566-570.
- Morand, M.-A., Bruno, M., Julmi, N., Schwab, S., Schmid, S. (2019). The voicing of lenis plosives in Zurich German: a sociophonetic marker of (multi-)ethnolectal speech. Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences, 1600-1604.
- Vorwerg, C., Suntharam, S., Morand, M.-A. (2019). Language control and lexical access in diglossic speech production: Evidence from variety switching in speakers of Swiss German. Journal of Memory and Language 107, 40-53.
Anhang | Größe |
---|---|
2022_Morand_ResearchOutput.pdf (229.56 KB) | 229.56 KB |
Demet Arpacik
2023. (book, accepted, forthcoming). Arpacik, D. The Medium of Liberation: Kurdish Language and Education Activism in Turkey. “Contributions to the Sociology of Language” book series by De Gruyter Mouton (doctoral dissertation).
2022. (accepted, forthcoming). Arpacık, D. & Nimer, M. Education and language policies towards Syrian Refugees in the post-imperial Turkish State: Incorporating former imperial subjects into the Neo-Ottomanist political regime. Comparative Education Review.
2019. Arpacık. D., Feeling solidarity in an estranged city: Ethnography in the post-war Diyarbakır under surveillance. In B. Baser, M. Toivanen, B. Zorlu, Y. Duman (Eds.), Methodological approaches in Kurdish studies: Theoretical and practical insights from the field (pp. 101-121). Lanham: Lexington Books.
2018. Arpacik, D., “Redefining Kurdishness in the new sociopolitical space of the U.S. diaspora: Experiences of Kurdish students and their parents in Nashville schools”. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 6 (2), 44-56.
2016. Arpacık. D., Archanjo, R. Kurdish language class in New York: A platform for social, political and (inter)personal engagement. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language & Literature, 9 (2), 14-31.
2015. Arpacık, D., Language education of linguistically minoritized students: First steps for teachers In the Special Issue on Translanguaging. Online Journal of Theory, Research, and Action in Urban Education, Graduate Center, CUNY
Alexis Feldmeier
-
Anhang | Größe |
---|---|
Publikationen/Publications/Pubblicazioni (260.18 KB) | 260.18 KB |
Isabelle Udry
Udry, I., & Berthele, R. (2025b). Language aptitude and affective dispositions in young EFL learners with special educational needs. In M. del P. García Mayo (Ed.), Investigating attention to form and individual differences—Research with EFL children. Springer.
Udry, I., & Berthele, R. (2025a). A case study of Online and Paper Bilingual Dictionaries and their Impact on Vocabulary Learning through Meaning-Focused Reading;International Journal of Lexicography.
Udry, I., & Berthele, R. (2024). Young learners’ academic self-concepts for L2/L3 French and English. International Journal of Multilingualism, 0(0), 1–18. https://doi.org/10.1080/14790718.2023.2301094
Udry, I., & Berthele, R. (2023). Digitale Übersetzungsprogramme und Online-Wörterbücher im Fremdsprachenunterricht: Erkenntnisse aus einer Umfrage bei Lehrpersonen und Lernenden der obligatorischen, post-obligatorischen und tertiären Bildung. Linguistik Online, 120(2), 145–167.
Berthele, R., & Udry, I. (2023). Welche fremdsprachlichen Lernziele der Schulen können mit digitalen Tools aber ohne Lernen erreicht werden? Simply playing the ostrich will not help in the long run. Zeitschrift Für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 28(1).
Udry, I. & Kutzelmann, S. (2022). «Lesecoaching per Videochat - Wortschatzaufbau durch virtuelles Lesetraining». Babylonia 1:60-65
Udry, I. & Berthele, B. (2022). «Entwicklung der Fremdsprachkompetenzen Englisch bei Kindern mit sonderpädagogischer Förderung». Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete (VHN) 91(3):212–229.
Udry, I. & Vanhove, J. (2021). The stability of language aptitude: Insights from a longitudinal study on young learners’ language analytic abilities (EuroSla Studies Series). Individual differences in early instructed language learning: The role of foreign language aptitude, cognition, and motivation (S. 197–210). Berlin: Language Science Press.
Udry, I., Berthele, R. & Steiner, C. (2021). Language Aptitude at Primary School (LAPS): Theoretical framework of the project (EuroSla Studies Series). Individual differences in early instructed language learning: The role of foreign language aptitude, cognition, and motivation (S. 1–50). Berlin: Language Science Press.
Udry, I. & Berthele, R. (2021). The smart, the motivated, and the self-confident: The role of language aptitude, cognition, and affective variables in early instructed foreign language learning (Eurosla Studies). In R. Berthele & I. Udry (Hrsg.), Individual differences in early instructed language learning: The role of foreign language aptitude, cognition, and motivation (S. 71–90). Berlin: Language Science Press.
Udry, I. (2021). Creative thinking as an individual difference in task-based language teaching (EuroSla Studies Series). In R. Berthele & I. Udry (Hrsg.), Individual differences in early instructed language learning: The role of language aptitude, cognition, and motivation (S. 125–142). Berlin: Language Science Press.
Steiner, C., Berthele, R. & Udry, I. (2021). Language aptitude at primary school (LAPS): Research design (Eurosla Studies). In R. Berthele & I. Udry (Hrsg.), Individual differences in in early instructed language learning (S. 51–70). Berlin: Language Science Press.
Berthele, R., Vanhove, J., Steiner, C., Udry, I. & Schneider, H. (2021). Predicting L2 achievement: Results from a test battery measuring language aptitude, general learning ability, and affective factors (EuroSla Studies Series). In R. Berthele & I. Udry (Hrsg.), Individual differences in early instructed language learning: The role of foreign language aptitude, cognition, and motivation (S. 91–104). Berlin: Language Science Press.
Berthele, R. & Udry, I. (2021) (eds). Individual differences in early instructed language learning: The role of language aptitude, cognition, and motivation. EuroSLA Studies 5, 2021, Berlin: Language Science Press, DOI: 10.5281/zenodo.5378471.
Udry, I., Steiner, C. (2019). Sprachlerneignung und Differenzierung im Fremdsprachenunterricht – Chancen und Grenzen. Babylonia - Differenzierung im Fremdsprachenunterricht.
Udry, I., Lambelet, A. & Berthele, R. (2019). Les aptitudes langagières : construit et résultats de recherche. Une synthèse de la revue de la littérature. Un rapport du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme.
Lambelet, A., Berthele, R. & Udry, I. (2019). Les aptitudes langagières : construit et opérationnalisation. Une revue de la littérature. Un rapport du Centre scientifique de compétence sur le plurilinguisme.
Berthele, R., & Udry, I. (2019). Multilingual boost vs. cognitive abilities: Testing two theories of multilingual language learning in a primary school context. International Journal of Multilingualism. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14790718.2019.1632315
Santi Guerrero Calle
- Guerrero Calle, Santi (im Erscheinen): Möglichkeiten und Grenzen der Silbenmethode für Zweitschriftlernende mit Tigrinya als Muttersprache. In: Döll, M. & Michalak, M. (Hg.), Erst- oder Zweitschrifterwerb? Studien zu Mehrsprachigkeit und Alphabetisierung Münster: Waxmann Verlag.
- Guerrero Calle, Santi (2020): Assessing the impact of the syllabary approach on German literacy gains for Tigrinya non-Roman alphabet literate learners. In: D'Agostino, M. & Egle M. (Hg.), Languages and literacy in new migration. Research, Practice, and Policy. Literacy Education and Second Language Learning for Adults (LESLLA): Proceedings of the 14th Annual Meeting of LESLLA, Palermo 4–6 October 2018. Palermo: UniPa Press.
- Guerrero Calle, Santi & Shafer, Naomi (Hg.) (2019): Produktion und Partizipation in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Sprechen – Schreiben – Mitreden. Akten der Siebten Gesamtschweizerischen Tagung für Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer, 15. und 16. Juni 2018, Universität Bern.
- Guerrero Calle, Santi (2017): Wir sind keine Kinder! Erwachsenengerechte Alphabetisierung von Asylsuchenden und Flüchtlingen. In: Babylonia 01, S. 63–65.
- Guerrero Calle, Santi (2016): Alphabetisierung von Asylsuchenden und Flüchtlingen im Kanton Bern. Eine empirische Untersuchung der Alpha-Box. Fribourg: Universität Fribourg. Online unter: http://doc.rero.ch/record/278042/files/Alphabetisierung_von_Asylsuchenden_und_Fl_chtlingen_im_Kanton_Bern.pdf [zuletzt geprüft am 11.12.2019].
Seitennummerierung
- Seite 1
- Nächste Seite